سئو

بهينه سازي موتور هاي جست و جو ( سئو ) نوعي هنر و علم است ! يعني شما بتوانيد نظر کاربران زيادي را نسبت به سايت خود جلب نماييد .

موضوعاتي که ما در اين صفحه مي خواهيم در موردشان صحبت کنيم را به صورت تيتر بيان مي کنيم :

  • چرا سئو اهميت دارد ؟
  • موتور هاي جست و جو چگونه کار مي کنند ؟
  • مشتريان و کلمات کليدي
  • محتواي متناسب با سئو
  • مثال هايي در مورد محتواي با کيفيت
  • پايه هاي سئو ي داخلي يا On-Page
  • مقدمه اي براي سئو ي تکنيکي
  • پايه هاي لينک سازي
  • هدف جست و جو
  • رشد روز افزون عوامل سئو

چرا سئو اهميت دارد ؟

به طور خلاصه مي توان بيان کرد که جست و جو منبع اصلي ترافيک ( تعداد بازديد ) سايت شما است .

ما سعي کرديم آمار تقريبا واقعي تهيه کنيم که ترافيک سايت ها از کجا به دست مي آيد :

همان طور که مشاهده مي کنيد نزديک 60 درصد از کل ترافيک موجود در سطح وب مربوط به جست و جو از طريق گوگل است . اگر درصد ساير موارد مثل بينک ، ياهو ، يوتيوب و … را حساب کنيد و به اين درصد اضافه کنيد متوجه مي شويد که 70.6 درصد از ترافيک موجود از طريق موتور هاي جست و جو به دست مي آيد !

خوب اجازه دهيد با ارائه يک مثال اهميت سئو را به شما نشان دهيم :

بگذاريد با اين شروع کنيم که شما مي خواهيد يک فروشگاه لوازم مهماني باز کنيد .

با توجه به گزارشات گوگل ، 110.000 نفر در هر ماه براي کلمه لوازم مهماني سرچ مي کنند .

البته گوگل بيان کرده است که از اين تعداد ، حدود 20 درصد از کل کليک ها روي لينک هاي رتبه دار انجام شده است و اين به معناي آن است که اگر شما يکي از نتايج برتر و رتبه دار گوگل باشيد فقط 22.000 نفر ماهانه از سايت شما بازديد خواهند کرد .

اجازه بديد کمي بيشتر بررسي کنيم – اين تعدادي که از سايت شما بازديد مي کنند چقدر ارزش دارند ؟

اگر شما بخواهيد رو اين کلمه تبليغات انجام دهيد به طور ميانگين براي هر کليک بايد 1 دلار پرداخت کنيد ؛ در واقع اگر شما بخواهيد 22.000 بازديد کننده براي سايت خود داشته باشيد بايد 22.000 دلار براي يک ماه پرداخت کنيد .

و اين فقط مربوط به همين 1 کلمه مي شود . اگر سايت شما سئو شده باشد ، شما مي توانيد در صد ها يا هزاران کلمه رتبه داشته باشيد .

در ساير صنايع ، مثل مشاور املاک يا بيمه ارزش ترافيک موتور هاي جست و جو به مراتب بالاتر است .

براي مثال ، تبليغ کنندگان براي کلمه اي مانند قيمت بيمه خودرو به ازاي هر کليک بالاي 45 دلار پرداخت مي کنند .

سئو يا تبليغات

وقتي شما عبارتي را جست و جو مي کنيد ده ها لينک به شما نمايش داده مي شود . اين لينک ها به دو دسته تقسيم مي شوند که براي شما توضيح خواهيم داد :

نتايج سئو شده

نتايج سئو شده يا سازماندهي شده ( گاهي اوقات به عنوان نتايج طبيعي نيز از آن ها ياد مي شود ) ، نتايجي هستند که 100 درصد به طور طبيعي رتبه گرفته اند و شايستگي حضور در آن رتبه را دارند .

به بيان ديگر هيچ راهي وجود ندارد که شما به گوگل يا ساير موتور هاي جست و جو هزينه اي را پرداخت کنيد که در نتايج طبيعي به شما رتبه بدهد .

موتور هاي جست و جو با توجه به صد ها عامل متفاوت سئو به نتايج بهينه شده رتبه مي دهند . اما در کل نتايج سئو شده به عقيده گوگل نزديک ترين ، قابل اعتماد ترين و معتبر ترين صفحاتي هستند که محتواي مرتبط با موضوع جست و جو شده را دارند .

من در مورد عملکرد الگوريتم موتور هاي جست و جو اطلاعات بيشتري دارم اما بعدا به آن خواهيم پرداخت . اما براي الان ، نکته ي مهمي را بايد به خاطر بسپاريم :

وقتي در مورد سئو صحبت مي کنيم ، داريم در مورد آن صحبت مي کنيم که سايت شما جايگاه بالايي در نتايج بهينه شده به دست آورد .

تبليغات

نتايج پرداختي ، تبليغاتي هستند که بالاي نتايج سئو شده يا پايين آن ها ظاهر مي شوند .

تبليغاتي که انجام مي شوند هيچ ارتباطي با ليست سايت هاي سئو شده ندارند . تبليغ کنندگان در بخش سايت هاي تبليغاتي بر اساس مبلغي که به ازاي هر کليک تعيين مي کنند رتبه بندي مي شوند . هر چه مبلغ را بالا تر قرار دهيد ، رتبه بهتري خواهيد داشت . همه چيز دست خودتان است !

موتور هاي جست و جو چگونه کار مي کنند ؟

وقتي شما در گوگل ( يا هر موتور جست و جوي ديگر ) براي چيزي جست و جو مي کنيد ، الگوريتمي در لحظه کار مي کند که بهترين نتايج را به شما نشان دهد .

به ويژه ، گوگل تمامي صفحات ايندکس شده در مخزن خود را بررسي مي کند تا بهترين جواب را به شما ارائه دهد .

حال بايد بدانيم گوگل چگونه بهترين نتيجه را تشخيص مي دهد ؟

هر چند که گوگل نحوه عملکرد الگوريتم خود را به صورت عمومي منتشر نمي کند ، با توجه به اسناد موجود و اعلامات گوگل ، صفحات بر اساس موارد زير رتبه مي گيرند :

ارتباط

وقتي شما براي عبارتي مثل ” طرز تهيه کوکي شکلاتي ” جست و جو مي کنيد ، قطعا نمي خواهيد که صفحاتي مربوط به ” لاستيک کاميون ” به شما نشان داده شود .

اين دليلي است که گوگل به صفحاتي رتبه مي دهد که تقريبا به کلمه کليدي شما نزديک باشند .

با اين حال ، گوگل به سادگي صفحات مرتبط را بالا تر از بقيه قرار نمي دهد ؛ دليل آن هم کاملا مشخص است ! براي هر موضوعي که شما جست و جو مي کنيد هزاران ( يا حتي ميليون ها ) صفحه مرتبط وجود دارد .

براي مثال ، کلمه کليدي ” طرز تهيه کوکي ” 349 ميليون نتيجه در گوگل دارد .

پس براي اين که بهترين نتايج مثل حباب به بالا بيايند ، موتور هاي جست و جو به سه عامل ديگر از الگوريتم خود نيز توجه مي کنند :

اعتبار

اعتبار همان طور که از معني آن مشخص است ، روش گوگل براي تعيين کردن اين است که محتواي صفحه صحيح و قابل اعتماد است يا خير .

اما سوال اين جا است که گوگل از کجا متوجه مي شود که يک صفحه معتبر است ؟

آن ها به تعداد صفحه هايي که به آن صفحه لينک شده اند توجه مي کنند :

لينک هايي که از ساير صفحات به صفحه مورد نظر داده مي شوند به ععنوان بک لينک مشخص مي شوند .

به طور کلي ، هر چه يک صفحه تعداد بک لينک هاي بيشتري داشته باشد ، رتبه آن نيز بالا تر خواهد بود :

در حقيقت ، مهارت گوگل براي اندازه گيري اعتبار از طريق بک لينک ها موردي است که آن را از موتور هاي جست و جو مثل ياهو متمايز مي سازد .

فايده

محتوا مي تواند مرتبط و معتبر باشد اما فايده اي نداشته باشد . گوگل هرگز نمي خواهد اين گونه محتوا ها را در بالاي نتايج سئو نشان دهد .

در واقع ، گوگل به طور عمومي بيان کرد که تفاوت زيادي بين محتواي با کيفيت و محتواي سودمند و با فايده وجود دارد .

براي مثال ، فرض کنيم شما مي خواهيد براي ” رژيم پالو ” جست و جو کنيد .

اولين نتيجه ي سئو ( نتيجه A ) که شما روي آن کليک مي کنيد توسط متخصص جهاني پالو نوشته شده است و چون اين صفحه محتواي با کيفيتي در خود دارد ، اکثر مردم به آن مراجعه مي کنند .

با اين حال ، محتوا کاملا غير سازماندهي شده است و پر از اصطلاحاتي است که اکثر مردم متوجه نمي شوند .

نتيجه سئو شده ي A با نتيجه B کاملا در تضاد است .

نتيجه B توسط فردي که تازه با اين نوع رژيم آشنا شده نوشته شده است و سايت آن ها بک لينک هاي زيادي ندارد که به آن اشاره کند .

با اين حال ، محتواي آن ها در بخش هاي مختلف قرار گرفته اند و طوري نوشته شده اند که هر کسي متوجه آن مي شود .

خوب ، صفحه اي که معتبر تر است بالا تر از صفحه اي قرار دارد که مطالبش مفيد تر است .

با اين که نتيجه سئو شده B به اندازه نتيجه A اعتبار ندارد و از نظر گوگل مورد اعتماد نيست اما همچنان به خوبي در گوگل رتبه مي گيرد .

( حتي ممکن است نتيجه B از نتيجه A نيز رتبه اش بهتر شود )

گوگل مفيد بودن را بر پايه سيگنال هايي که از تجربه کاربران دريافت مي کند ، اندازه گيري مي کند .

به بيان ديگر هر طوري که کاربران با نتايج تعامل داشته باشند . اگر گوگل تشخيص دهد که مردم واقعا نتيجه سئو شده مشخصي را دوست دارند ، رتبه آن را بهبود مي بخشند :

اولين پيشنهاد ما براي درياقت رتبه بهتر

سايتي طراحي کنيد که مردم عاشق آن باشند ! موتور هاي جست و جو طراحي شده اند تا سيگنال هاي متفاوت سئو را در سراسر وب بررسي کنند تا بتوانند سايت هايي را پيدا کنند که مردم بيشتر دوست دارند . با ايجاد کردن اين سيگنال ها به طور واقعي ( نه به طور تقلبي ) همان چيزي که آن ها به دنبالش هستند را در اختيارشان بگذاريد .

حال زمان آن رسيده که اين اطلاعات را با تمرين و با استفاده از يک آموزش سئو ي گام به گام پياده سازي کنيم .

مشتريان و کلمات کليدي

قبل از اين که وارد ريزه کاري تگ هاي عنوان و HTML شويد ، گامي مهم وجود دارد که نبايد از انجام آن غافل شويد :

مشتري و کلمه کليدي که جست و جو مي کند .

خوب اين مرحله اي است که شما متوجه مي شويد مشتريان شما چه کلماتي را جست و جو مي کنند … قرار است دقيقا متوجه شويد که چه کلمات و عباراتي هستند . اين راهي است که شما مي توانيد سايت خود را روي کلماتي سئو کنيد که هر روز مشتريان شما به دنبال آن هستند .

تا اين جاي کار همه چيز ساده است ؛ اين طور نيست ؟ خوب حالا دقيقا به شما نشان مي دهيم چگونه اين کار را انجام دهيد .

جست و جوي مشتريان

اگر شما هم از کساني هستيد که کسب و کار آنلاين داريد ، احتمالا ايده ي خوبي داريد که مشتريان هدف شما چه کساني هستند ، چه ظاهري دارند و شخصيتشان چگونه است .
خوب ما اين جا براي شما يک نمونه داريم :

اين نوع بررسي مشتري دقيقا به شما کمک نمي کند که محصولاتي توليد کنيد که مردم واقعا آن ها را مي خواهند ؛ بلکه بخش بسيار مهمي از سئو و محتوا مارکتينگ ( جذب بازديدکننده از طريق محتوا و تبديل بازديدکننده به مشتري ) است .

شايد متوجه نشده باشيد ، پس بيشتر توضيح خواهيم داد …

براي اين که با سئو به موفقيت برسيد ، بايد در مورد عناويني که مشتريان شما درباره آن سرچ مي کنند ، محتوا توليد کنيد .

و تا زماني که ندانيد مشتري شما چه کسي است ، عملا غير ممکن است که درک کنيد آن ها به دنبال چه چيز هايي هستند .

بهترين راه براي اين که مشتري خود را کامل بشناسيد چيست ؟

خوب ما سايت هاب اسپات را به شما معرفي مي کنيم . با استفاده از لينک زير وارد شويد :
https://www.hubspot.com/make-my-persona

اين ابزار عالي کاملا رايگان است که به شما کمک مي کند يک گزارش مشتري گام به گام را تهيه کنيد . در پايان فرايند شما يک نماد با جزئيات داريد که مي توانيد بار ها و بار ها به آن رجوع کنيد .

ما براتون يک نمونه به صورت تست ايجاد کرديم که پايان کار را به خوبي مشاهده کنيد .

پيدا کردن کلمات کليدي

خوب حالا که شما گزارش مشتريان خود را تهيه کرديد ، وقت آن است که به مرحله بعدي برويم ؛ يعني جست و جوي کلمات کليدي

اين مرحله اي است که شما به طور دقيق متوجه مي شويد که مشتريان شما چه کلمه يا عبارتي را جست و جو مي کنند .

به طور کلي ، کلمات کليدي تمايل دارند به دو بخش اصلي بپردازند :

  • کلمات کليدي که مردم از آن ها براي پيدا کردن محصولات شما استفاده مي کنند . ( کلمات کليدي محصول )
  • دسته دوم کلمات کليدي هستند که مخاطبان شما فقط براي يافتن محصولات شما از آن ها استفاده نمي کنند . ( کلمات کليدي اطلاعات )

خوب نظرتان درباره يک مثال چيست ؟

فرض کنيم شما يک سايت ecommerce داريد که در آن کفش تنيس مي فروشيد .
کلمات کليدي محصول شما احتمالا بايد به صورت زير باشد :

  • کفش تنيس ارسال رايگان
  • کفش تنيس نايک
  • کفش تنيس براي کف پاي صاف

در سمت ديگر ، کلمات کليدي اطلاعات چيز هايي هستند که مخاطبان شما لزوما وقتي در مورد کفش جست و جو نمي کنند به آن ها علاقه مند هستند :

  • آموزش دريافت دوم
  • چگونه از ايراد هاي نا خواسته جلوگيري کنيم
  • فرم مناسب backhand ( نوعي حرکت در ورزش تنيس )
  • چگونه به ضربات چرخشي پاسخ دهيم

و براي اين که در سئو موفق باشيد ، قطعا مي خواهيد در هر دو نوع کلمه کليدي رتبه داشته باشيد .
وقتي مشتري شما براي محصول شما جست و جو مي کند ، سايت شما در نتايج ، بالا مي آيد .
همين طور زماني که مشتريان به دنبال محصولات و خدمات شما نيستند نيز سايت شما بالا مي آيد .

نکات جست و جوي کلمه کليدي

در اين بخش چند نکته وجود دارد که به شما کمک مي کند کلمات کليدي سئو را پيدا کنيد .

باکس جست و جوي گوگل

در ابتدا مي توانيد از سرچ باکس گوگل استفاده کنيد .

احتمالا شما با اين ويژگي آشنايي داريد .

هنگامي که شما در سايت گوگل شروع به تايپ مي کنيد ، گوگل به شما کلمات يا عبارات متفاوتي را پيشنهاد مي دهد :

من پيشنهاد مي کنم کلمات کليدي مخصوص را تايپ کنيد و از موارد اين ليست صرف نظر کنيد .

استفاده از سايت Answer The Public

کلمات و عبارات مورد نظر را در سايت Answer The Public تايپ کنيد .

اين سايت يک ابزار رايگان فوق العاده دارد که با استفاده از آن مي توانيد اطلاعات کلمات کليدي را به دست بياوريد .

براي مثال ، اگر شما وبلاگي در مورد رژيم پالو داريد مي توانيد در باکس جست و جوي آن عبارت ” رژيم پالو ” را تايپ کنيد .

بعد از جست و جو ليستي به شما نمايش داده مي شود که شامل سوالاتي است که مردم در اين زمينه مي پرسند .

براي مثال ، سوالي که براي من جالب بود را به شما مي گويم : ” آيا رژيم پالو کلسترول را بالا مي برد ؟ “

اين سوال يک موضوع فوق العاده براي يک پست يا ويدئو در سئو ي وبلاگ است .

استفاده از ابزار جست و جوي کلمه کليدي

ابزار کلمات کليدي مي توانند به شما کمک کنند که مردم براي هر کلمه چقدر جست و جو مي کنند و سختي آن چقدر است که يک سايت بتواند در آن کلمه رتبه بگيرد و سئو شود .
به بيان ديگر ، اين ابزار مي توانند به شما کمک کنند که بهترين کلمه را از ليست خود انتخاب کنيد . در سطح اينترنت هزار و يک نوع ابزار براي کلمات کليدي وجود دارد .

در زير چند مورد را براي شما بيان کرده ام :

  • SEMRush
  • KeywordTool.io
  • Keywords Everywhere Extension
  • Moz Keyword Explorer
  • Seed Keywords

اما در بين اين همه ابزار رايگان keyword planner از همه بهتر است .

با اين که اين ابزار براي اين طراحي شده بود که به مردم در کمپين هاي تبليغاتي گوگل کمک کند ، همچنان مي تواند کمک شاياني براي پيدا کردن کلمات کليدي سئو ي شما انجام دهد .
تمام چيزي که شما نياز داريد اين است که کلمه کليدي خود را در آن تايپ کنيد .

سپس شما مي توانيد تمامي اطلاعات مربوط به آن کلمه و عبارات مشابه را دريافت کنيد .

متوسط سرچ اين عبارت کمي دردناک است اما حداقل اطلاعاتي در مورد تعداد دفعاتي که اين کلمه در يک ماه جست و جو مي شود را به شما ارائه مي دهد .

اگر اطلاعات دقيق تري نياز داريد بايد از کمپين هاي تبليغات گوگل استفاده کنيد .

در کل ، من زياد نگران اين اطلاعات نيستم . آن ها همچنان براي پيدا کردن کلمه کليدي سئو ي مناسب از بين کلمات ديگر بسيار مفيد هستند .

به بيان ديگر :

از اطلاعاتي که keyword planner در اختيار شما مي گذارد استفاده کنيد که متوجه شويد چه کلمه اي بيشتر جست و جو مي شود و کدام کلمه زياد جست و جو نمي شود .

منبع : https://whitewolfteam.com/service/seo/

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *